TRESTY A ODMĚNY
Co je dobré vědět
TRESTY
Když se řekne trest v souvislosti se školou, co se Vám vybaví? Domácí úkol navíc, přepisování školního řádu, vykázání za dveře či poznámka? Můžete si být jistí, že tyto, ani jiné tresty do moderní školy nepatří. Jediné, co škola může využít, jsou tzv. kázeňská opatření, která jsou ošetřena legislativou - tedy napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele a důtka ředitele školy.
S čím by se děti neměly v dnešní škole vůbec setkat:
- pětka za nedonesený domácí úkol, pomůcky či chybějící zápisky
- pětka za opisování
- přepisování školního řádu či nějakého moralizujícího výroku typu "Ve škole se chovám slušně."
- vykázání za dveře
- povinné zůstávání ve škole po skončení vyučování (poškola)
- dřepování, klikování a podobné podivné nápady některých učitelů
- test za trest, kolektivní trest
- trhání sešitů, výkresů, testů
- fyzický trest (pohlavek, burák, tahání za vlasy, facka a cokoliv dalšího)
- domácí úkoly a učení se za trest
Pokud je Vaše dítě ve škole jakkoliv trestáno, je potřeba se ozvat a situaci řešit.
Postup řešení je: učitel - vedení školy - inspektorát ČŠI - ústředí ČŠI - MŠMT/zřizovatel školy - Policie ČR.
ODMĚNY
Ve světě vzdělávání jsou odměny často vnímány jako ta správná pozitivní motivace. Vždyť je přeci přirozené chtít děti povzbudit k lepším výkonům a snaze, a odměny se zdají být účinným způsobem, jak toho dosáhnout. Při bližším pohledu však zjistíme, že odměny jsou úplně stejně problematické jako tresty. Odměny jsou totiž takové tresty naruby.
Jakmile se začne s odměňováním, ať už ve formě razítek, samolepek, bonbónků, nebo třeba více vytuněných odměňovacích systémů v podobě různých map, kde děti sbírají diamanty, letadýlka, kartičky, kouzelné fazolky a podobné vychytávky, jejichž výrobou tráví paní učitelky své volné večery, není cesty zpět. Honba za diamanty převálcuje přirozenou touhu se učit a vytvoří dokonale soutěžní prostředí, které významně narušuje vztahy mezi dětmi ve třídě. Děti se naučí pracovat za "cukřík", bez vidiny získání odměny nehnou ani prstem, a ti, kteří mají cukříků málo, jsou ve třídě bráni jako lůzři. Smutné, ale je to tak. V prostředí odměn je totiž absence odměny vnímaná jako trest. A tím se kruh uzavírá.
BODOVÉ SYSTÉMY
Některé školy využívají ve svém "výchovném" působení bodové systémy na hodnocení chování žáků. Funguje to následovně - to se takhle sejde pár chytrých hlav a vymyslí různé typy činností a chování, kterým přiřadí body různé váhy. Žádoucí chování dítěte je pak oceněno plusovými body a za prohřešky učitelé zcela libovolně udělují "trestné" body. Za nasbírání určitého počtu trestných bodů pak žák obdrží trest větší, často již v podobě nějakého kázeňského opatření či snížené známky z chování. Za nasbírání většího množství plusových bodů může následovat odměna v podobě pochvaly či věcného daru.
Považujeme za nutné podotknout, že tato praktika jde naprosto proti smyslu respektujícího přístupu. Jde naopak o čistě mocenskou hru, kde si škola hraje na malý samosprávný stát ve státě, kde mají učitelé roli soudců a policistů, kteří dle svého uvážení rozdávají plusové a trestné body. Tyto role však učitelům vůbec nenáleží.
Jen pro představu, jak takový bodový systém pro hodnocení chování žáků může vypadat:
V souvislosti s tímto konkrétním bodovým systémem jsme podali podnět k prošetření na příslušný inspektorát ČŠI. Citujeme ze zprávy ČŠI ze dne 4. 10. 2022:
Stížnost na školou uplatňovaný systém bodového hodnocení chování žáků hodnotí ČŠI jako důvodnou. ČŠI zjistila při analýze systému také tyto skutečnosti:
- Institut udělování výchovných opatření žákům je zaměňován za institut pololetního hodnocení chování žáků.
- Do systému hodnocení chování žáka je zahrnováno i hodnocení prospěchu žáka.
- Žák může být hodnocen zápornými body v případech, které mohou být způsobeny problematickém rodinným zázemím žáka nebo neplněním povinností jeho zákonných zástupců (zapomínání pomůcek, nepřipravenost na výuku, omlouvání nepřítomnosti apod.).
- Dodržování stanoveného systému nemusí vždy umožňovat zohledňování a respektování individuálních a speciálních vzdělávacích potřeb žáků.
Ředitelka při projednávání výše uvedených zjištění s ČŠI uznala v několika ohledech nevhodnost a nesprávnost školou uplatňovaného bodového systému hodnocení chování žáků a uvedla, že škola bodový systém hodnocení chování žáků zruší.
Má škola, do které chodí Vaše dítě, také nějaký podobný bodový systém a Vám to vadí? Podejte podnět k prošetření na příslušný inspektorát ČŠI.