TRESTY A ODMĚNY
Co je dobré vědět
TRESTY
Když se řekne trest v souvislosti se základní školou, co se Vám vybaví? Domácí úkol navíc, přepisování školního řádu, vykázání za dveře či poznámka? Můžete si být jistí, že tyto, ani jiné tresty do moderní školy nepatří. Jediné, co škola může využít, jsou tzv. kázeňská opatření, která jsou ošetřena legislativou - tedy napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele a důtka ředitele školy.
S čím by se děti neměly v dnešní škole vůbec setkat:
- pětka za nedonesený domácí úkol, pomůcky či chybějící zápisky
- pětka za opisování
- přepisování školního řádu či nějakého moralizujícího výroku typu "Ve škole se chovám slušně."
- vykázání za dveře
- povinné zůstávání ve škole po skončení vyučování (poškola)
- dřepování, klikování a podobné podivné nápady některých učitelů
- test za trest, kolektivní trest
- trhání sešitů, výkresů, testů
- fyzický trest (pohlavek, burák, tahání za vlasy, facka a cokoliv dalšího)
- domácí úkoly a učení se za trest
Pokud je Vaše dítě ve škole jakkoliv trestáno, je potřeba se ozvat a situaci řešit. Postup řešení je: učitel - vedení školy - inspektorát ČŠI - ústředí ČŠI - MŠMT/zřizovatel školy - Policie ČR.
BODOVÉ SYSTÉMY
Některé školy využívají ve svém "výchovném" působení bodové systémy na hodnocení chování žáků. Funguje to následovně - to se takhle sejde pár chytrých hlav a vymyslí různé typy prohřešků, za které učitelé zcela libovolně udělují "trestné" body. Za nasbírání určitého počtu bodů pak žák obdrží trest větší, často již v podobě nějakého kázeňského opatření či snížené známky z chování.
Považujeme za nutné podotknout, že tato praktika jde naprosto proti smyslu respektujícího přístupu. Jde naopak o čistě mocenskou hru, kde si škola hraje na malý samosprávný stát ve státě, kde mají učitelé roli soudců a policistů, kteří dle svého uvážení rozdávají trestné body. Tyto role však učitelům vůbec nenáleží.
Takový školní bodový systém může vypadat například takto:
V souvislosti s tímto konkrétním bodovým systémem jsme podali podnět k prošetření na příslušný inspektorát ČŠI. Citujeme ze zprávy ČŠI ze dne 4. 10. 2022:
Stížnost na školou uplatňovaný systém bodového hodnocení chování žáků hodnotí ČŠI jako důvodnou. ČŠI zjistila při analýze systému také tyto skutečnosti:
- Institut udělování výchovných opatření žákům je zaměňován za institut pololetního hodnocení chování žáků.
- Do systému hodnocení chování žáka je zahrnováno i hodnocení prospěchu žáka.
- Žák může být hodnocen zápornými body v případech, které mohou být způsobeny problematickém rodinným zázemím žáka nebo neplněním povinností jeho zákonných zástupců (zapomínání pomůcek, nepřipravenost na výuku, omlouvání nepřítomnosti apod.).
- Dodržování stanoveného systému nemusí vždy umožňovat zohledňování a respektování individuálních a speciálních vzdělávacích potřeb žáků.
Ředitelka při projednávání výše uvedených zjištění s ČŠI uznala v několika ohledech nevhodnost a nesprávnost školou uplatňovaného bodového systému hodnocení chování žáků a uvedla, že škola bodový systém hodnocení chování žáků zruší.
V souvislosti s tímto konkrétním bodovým systémem jsme podali podnět k prošetření na příslušný inspektorát ČŠI a t.č. čekáme na vyjádření inspektorátu/výsledek šetření.
V souvislosti s tímto konkrétním bodovým systémem jsme podali podnět k prošetření na příslušný inspektorát ČŠI a t.č. čekáme na vyjádření inspektorátu/výsledek šetření.
ODMĚNY
Odměny jsou vlastně tresty naruby.