VÍTE, ŽE
Pětky za nedonesený či neodevzdaný úkol
Možná si to mnoho z nás ani neuvědomuje, protože jsme to zažili mnohokrát, ale učitelé nesmí hodnotit nedonesený či neodevzdaný úkol pětkou.
Jen na vysvětlenou: Plnění úkolů nemůže být vymáháno pod hrozbou udělení pětky za jejich nevypracování. Učitel má hodnotit výsledky vzdělávání žáků vzhledem k dosahování cílů vzdělávání a vycházet přitom "z posouzení míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty", přičemž hodnocení má být "pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné". To znamená, že učitel může známkou ohodnotit pouze míru osvojení učiva, tedy aktuální výsledek učení žáka v souvislosti s očekávanými výstupy uvedenými ve Školním vzdělávacím programu (ŠVP) každé školy. Je zřejmé, že neodevzdání úkolu nijak nevyjadřuje míru osvojení učiva. Pokud žák úkol neodevzdá, nemá učitel žádný podklad pro hodnocení, a tudíž nemůže prokazatelně míru osvojení učiva hodnotit. O neodevzdaném úkolu lze pouze zkonstatovat, že neexistuje. Z výše uvedeného je zřejmé, že ohodnocení neodevzdaného úkolu pětkou neodpovídá zásadám pro školní hodnocení, není pedagogicky zdůvodněné, ani odborně správné, natož jakkoliv doložitelné.