VÍTE, ŽE
Pětky za nedonesený či neodevzdaný úkol
Možná si to mnoho z nás ani neuvědomuje, protože jsme to zažili mnohokrát a připadá nám to normální, ale učitelé nesmí hodnotit nedonesený či neodevzdaný úkol pětkou.
Jen na vysvětlenou: Plnění úkolů nemůže být vymáháno pod hrozbou udělení pětky za jejich nevypracování. Učitel totiž nemůže hodnotit něco, co neexistuje. Je to stejný nesmysl, jako kdybyste měli hodnotit například film, který jste nikdy neviděli, nebo jídlo, které jste nikdy neochutnali.
Učitel má hodnotit výsledky vzdělávání žáků vzhledem k dosahování cílů vzdělávání a vycházet přitom "z posouzení míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty", přičemž hodnocení má být "pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné". To znamená, že učitel může známkou ohodnotit pouze míru osvojení učiva v souvislosti s očekávanými výstupy uvedenými ve Školním vzdělávacím programu (ŠVP) dané školy. Je zřejmé, že neodevzdání úkolu nijak nevyjadřuje míru zvládnutí učiva. Pokud žák úkol neodevzdá, nemá učitel žádný podklad pro hodnocení, a tudíž nemůže prokazatelně míru osvojení učiva hodnotit. O neodevzdaném úkolu lze pouze zkonstatovat, že neexistuje. Je tedy zřejmé, že ohodnocení neodevzdaného úkolu pětkou neodpovídá zásadám pro školní hodnocení, není pedagogicky zdůvodněné, ani odborně správné, natož jakkoliv doložitelné.
Chcete o tom komunikovat se školou písemně?

