Zápisky bez starostí
Pro lehčí život učitele
Ušetřme si starosti a zápisky žáků nechme na nich. Nikde není psáno, že povinností učitele je nutit žáky k psaní zápisků. RVP ZV dokonce uvádí přesný opak. V klíčových kompetencích, konkrétně v kompetenci k učení, se můžeme dočíst, že je to právě žák, kdo "vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení." Pokud tedy požadujeme, aby si žáci psali zápisky a následně kontrolujeme, zda jsou napsané podle našich představ, či je dokonce hodnotíme (čímž si jen přiděláváme práci a starosti), v podstatě jim zabraňujeme v tom, aby si sami dokázali vybrat vhodný způsob svého učení.
To samozřejmě neznamená, že zápisky a poznámky jsou k zaznamenávání si důležitých informací zbytečné nebo nevhodné. Je to však pouze jedna z možností, jak se mohou žáci učit. Jako učitelé jim můžeme formu zápisků nabídnout a ukázat jim, jak bychom si je třeba psali my, ale tam naše zodpovědnost za učení žáků končí. Různým žákům mohou vyhovovat různé způsoby, jako je například myšlenková mapa, plakát, studium z učebnice či jiných dostupných zdrojů. Někdo má více než psanou podobu raději videa, nahrávky a podcasty nebo společnou diskusi o tématu. Každý student je jedinečný a to, co funguje pro jednoho, nemusí být efektivní pro druhého. Proto je důležité nabízet rozmanité možnosti učení a podporovat žáky v hledání metod, které jim nejvíce vyhovují.
Hýčkejme si svou energii. Důvěřujme žákům, dejme jim svobodu a nechme je učit se po svém. Zápisky jsou jejich zodpovědnost.
"Když přemýšlím o tom, jak vypadaly moje zápisky a přípravy na zkoušky na vysoké škole, má to velmi daleko od úhledného písma na rovných řádcích v sešitě, které po nás vyžadovali učitelé na základní škole. Naopak, pro spoustu lidí by mé zápisky mohly vypadat jako velký nepřehledný chaos plný škrabopisu, který je navíc zvýrazněný mým leváckým sklonem. A světe div se, i s takovouhle "čmáranicí" jsem zvládla všechny zkoušky a státnice s červeným diplomem. Bylo to i proto, že jsem si "zápisky" tvořila sama a podle sebe. A na něco jsem dokonce zápisky neměla vůbec. To je moje zkušenost."
Gábina, čerstvá absolventka VŠ