PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE
Respekt, žádné známky a radost z učení
Lenka
Učím na základní škole na 1. stupni. Učím ve státní škole, ve třídě plné dětí a pracuji s respektem, neznámkuji, odstranila jsem frontální výuku, máme dobrovolné domácí úkoly, učíme se s radostí a vzájemně jeden od druhého.
Do první třídy mi přicházejí děti, které jsou motivované a většinou se do školy hodně těší. Mým úkolem je především nezničit jejich nadšení do vzdělávání, ale naopak je v něm podporovat. Chci, aby se děti učily rády. Je jim to přirozeně dané - zkoumat, objevovat a ptát se. Když se učíme psát, každé dítě si píše individuálně v písance či svém sešitě. Pokud si neví rady, zeptá se kamaráda nebo přijde nové písmeno zkusit na tabuli - obtáhne tvar, ujistí se a pokračuje v psaní. Děti si samy určují, kdy potřebují pomoc a od koho. Mám ve třídě 25 dětí, které si samy řídí své činnosti. Je to jako koncert, sledovat, jak umí být samostatné. Jsme na dobré cestě, řekla bych.