JAK NA

Vzájemné návštěvy ve výuce

VZÁJEMNÉ NÁVŠTĚVY VE VÝUCE

Chcete se ve škole společně podporovat ve svém rozvoji? Vzájemné návštěvy ve výuce mohou být jednou z cest jak profesně i lidsky růst!

Vzájemné návštěvy jsou vhodným prostředkem pro podporu vašeho profesního rozvoje. Máte minimálně dvě možnosti, jak k nim přistoupit: buď jdete na návštěvu s cílem především získat inspiraci zejména sebe, nebo vás kolegyně či kolega pozve do své hodiny a požádá vás o zpětnou vazbu na určitý aspekt jejich výuky. V obou případech se jedná o vzájemné obohacení, protože jak návštěvník, tak navštívený mohou ze společné zkušenosti získat cenné poznatky a vhledy do své vlastní praxe.

Aby však byla návštěva skutečně přínosná, je nutné zajistit si bezpečný prostor založený na důvěře, který minimalizuje možné pocity ohrožení. Pomáhá také nastavit si v sobě pozitivní přístup a otevřenost k novým podnětům, vnímat návštěvu jako příležitost k učení a vzájemnému růstu, nikoliv jako formu hodnocení či srovnávání.

Klíčové kroky k příznivému prostředí pro vzájemné návštěvy:

  • Před návštěvou: Jasné cíle a dohoda

Před návštěvou je vhodné domluvit se na jejím zaměření, aby bylo jasné, co a proč bude sledováno. Díky tomu budou obě strany moci lépe využít čas a získat z návštěvy maximum přínosů. Jednou z variant může být "návštěva jen tak", která je zaměřená na obecnou inspiraci. V tomto případě budete hodinu sledovat bez specifického cíle a poznamenáte si, co se vám hodí jako inspirace pro vaši vlastní praxi. S kolegou se tedy domluvíte, že nebudete sledovat nic konkrétního a jdete si jen pro inspiraci a rozšíření obzorů. Pro tyto účely se velmi dobře hodí využít také tandemovou výuku, ke které patří i obohacující diskuse při společném plánování hodiny.

Další možností je návštěva s konkrétním cílem, které vyžaduje, abyste si předem ujasnili, které specifické aspekty chcete sledovat a toto zaměření předali i kolegovi. Tak můžete například pozorovat určitou vyučovací metodu nebo přístup k řízení třídy a věnovat se tak hloubkovému sledování vybraných prvků výuky.

Je také možné účastnit se návštěvy na pozvání, která má za cíl získat zpětnou vazbu ke své práci. Výhodou je, že učitel v roli pozorovatele má určitý odstup a může nabídnout jiný úhel pohledu, který by nás ani třeba nenapadl. Učitel, který bude navštíven, by měl předem s kolegou probrat, na co se má zaměřit. Tak může pozvaný kolega soustředit své pozorování právě na vybrané oblasti a nabídnout zaměřenější zpětnou vazbu.

Příklady cílů a jejich konkrétních aspektů, na které může být vzájemná návštěva učitelů zaměřena:

Před návštěvou je také dobré domluvit základní pravidla, například kam si kolega sedne, zda bude jen tichým pozorovatelem nebo zda může aktivně do hodiny vstoupit. Je také užitečné, aby věděl o pravidlech, která platí ve třídě, kam půjde na návštěvu. Přestože se vzájemné návštěvy týkají učitelů, nelze při nich opomenout žáky. Ti by měli být také předem a transparentně informováni, že učitelé si navzájem chodí na hodiny kvůli vlastnímu rozvoji a sdílení zkušeností. A že učitel není na návštěvě od toho, aby jakkoliv hodnotil a posuzoval žáky, jejich studijní výsledky ani chování. Tyto kroky pomáhají všem stranám cítit se během návštěvy komfortně.

2. Během návštěvy: Pozorování

V průběhu návštěvy se učitel návštěvník zařídí podle předešlé domluvy, respektuje pravidla třídy a zaznamenává si poznámky v souladu se zaměřením svého pozorování.

3. Po návštěvě: Reflexe, zpětná vazba a sdílení

Po skončení hodiny je dobré si vyhradit příjemný nikým nerušený prostor a dostatek času ke vzájemnému sdílení. K diskusi mohou pomoci otevřené otázky jako například "Co se v hodině podařilo?" a "Co by šlo příště udělat jinak a proč?". Kolega návštěvník může sdílet své postřehy z pozorování a nabídnout své tipy a popisnou zpětnou vazbu, například formou Oceňuji…./Doporučuji….

Učitelé si také mohou posdílet různé výukové strategie nebo vyměnit materiály, které každý rád používá. Pokud se návštěva ukáže jako užitečná pro obě strany, je vhodné ve spolupráci pokračovat.  

Zkušenosti se vzájemnými návštěvami

"Někdy je super vykročit ze své komfortní zóny a neřešit, kdo zrovna na návštěvě je, a prostě si užít hodinu. Také jsem zažila návštěvu, ze které jsem byla nervózní. Zpětně si myslím, že ta nervozita byla hodně spojená se strachem, abych neudělala chybu a co by si potom ostatní pomysleli." 

"Pomáhá mi, že si pro účely vzájemné návštěvy vyberu třídu, kde se cítím s žáky nejlépe."

"Vzájemné návštěvy mi přinesly pocit, že je úlevné požádat o zpětnou vazbu a o pomoc a že je skvělé společně diskutovat a sdílet svoje zkušenosti. Vzájemné návštěvy jsou pro mne obohacující a inspirativní profesní booster."

"Návštěvy s kolegy mi pomáhají v profesním růstu. Uvědomila jsem si díky nim spoustu věcí, které bych si jinak uvědomila až za mnohem delší dobu. Také jsem objevila, na co dávat větší pozor a čeho si v dané třídě víc všímat. Díky diskusi po návštěvě jsem si uvědomila některé věci, které dělám, ale nejsem si jich vědoma anebo si myslím, že je třeba nedělám. Teď s tím můžu pracovat."