VÍTE, ŽE

Doporučení z poradny

Když pedagogicko-psychologická poradna (PPP) doporučí podpůrná opatření pro vaše dítě, není to jen její zbožné přání a vlídný návrh škole ve smyslu "když budete chtít, můžete to zkusit". Ne. Jsou to odborně podložené instrukce, podle kterých má škola postupovat.


Jen na vysvětlenou: Podpůrná opatření jsou součástí práva dítěte na vzdělání podle jeho individuálních potřeb. Podpůrná opatření 1. stupně představují mírné úpravy, které mají zajistit respektování vzdělávacích potřeb každého dítěte. Učitelé by je měli poskytovat automaticky – kdykoli je dítě ke svému učení potřebuje. Podpůrná opatření 2.–5. stupně (např. úprava hodnocení, asistence, speciální pomůcky...) už ale může škola poskytovat dítěti jen tehdy, když má k tomu doporučení od školského poradenského zařízení – tedy například od pedagogicko-psychologické poradny (PPP) – a zároveň písemný informovaný souhlas zákonného zástupce. Jakmile má škola v ruce doporučení a souhlas rodiče, má bezodkladně začít tato podpůrná opatření dítěti poskytovat. Jsou pro ni tedy závazná. Škola se nemůže jednostranně rozhodnout, že bude opatření ignorovat a nebude je realizovat – musí je buď zajistit, nebo, v případě pochybností, řešit jejich úpravu s PPP. Pokud škola doporučení z poradny neplní, může se zákonný zástupce (nebo zletilý žák) obrátit přímo na poradnu nebo může žádat nápravu přes Českou školní inspekci (ČŠI).

A mimochodem – stát dává školám na tato opatření peníze právě na základě doporučení z poradny → škola tedy získává prostředky od státu právě proto, aby je realizovala. Takže když škola opatření neposkytuje, ale prostředky čerpá, je to problém. A nejen etický.

Zákonná opora: § 2 a § 16 školského zákona; § 16 Vyhlášky č. 27/2016 Sb.


Chcete o tom komunikovat se školou písemně?