LEGISLATIVA

Co říká o hodnocení zákon

Školský zákon

Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání 

§ 2 Zásady a cíle vzdělávání

(1) Vzdělávání je založeno na zásadách:

b) zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce,

c) vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti všech účastníků vzdělávání,

f) zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod,

g) hodnocení výsledků vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem a vzdělávacími programy.

§ 51 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků

(2) Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen "klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady.


Interpretace CNOŠ v kostce: Vzdělávání – a tedy i hodnocení, které je jeho nedílnou součástí – má zohledňovat individuální potřeby každého žáka. Zároveň má probíhat v duchu úcty, respektu a důstojnosti - tedy bez ponižování či veřejného srovnávání (👉takže žádné rádoby vtipné komentáře k výkonům žáků či vyhlašování známek před celou třídou!). Také má vycházet z moderních pedagogických přístupů, tedy nikoli hodnotit podle toho, jak se to "vždycky dělalo". Protože to, že se to tak dělalo, neznamená, že to bylo v pořádku.


Ruší se známky v 1. a 2 třídě!

Již mnoho let platí, že školy mohou volit mezi klasifikací, slovním hodnocením a kombinací obou způsobů. Od školního roku 2027/28 již ale nebude možné žáky v  prvním a druhém ročníku hodnotit známkou, bude dovoleno pouze slovní hodnocení včetně kriteriálního (školský zákon § 51 odstavec 5). 


Vyhláška o základním vzdělávání

Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky         ( § 14 )

(1) Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty školního vzdělávacího programu. Hodnocení je pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné a respektuje individuální vzdělávací potřeby žáků a doporučení školského poradenského zařízení (ŠPZ).

(2) Pravidla hodnocení žáků jsou součástí školního řádu a obsahují zejména:

a) zásady a způsob hodnocení  a sebehodnocení výsledků vzdělávání a chování žáků, včetně získávání podkladů pro hodnocení,

b) kritéria pro hodnocení.


Interpretace CNOŠ v kostce: Hodnocení ve škole má být především odborným a doložitelným posouzením toho, kde se žák nachází vůči očekávaným výsledkům učení daného předmětu. Zároveň má respektovat jeho individuální vzdělávací potřeby a možnosti. Ve svém školním řádu má pak každá škola mít popsaná pravidla hodnocení – včetně toho, jakým způsobem, podle jakých kritérií a podkladů žáky hodnotí, a jak se do hodnocení zapojují i sami žáci. Žáci s přiznanými podpůrnými opatřeními jsou hodnoceni podle doporučení ŠPZ.